Eiksmarka stasjon
Eiksmarka stasjon åpnet i 1951 i forbindelse med at Røabanen ble forlenget til Lijordet. Holdeplassen hadde tidligere Narvesen-kiosk, overkjøringsspor og sidespor.
Stasjonen skulle egentlig hete Eik etter gården Eik, men til slutt ble navnet Eiksmarka.
Det ble anlagt et sidespor bort til Konglefaret for lasting av pukk. Pukksteinen ble kjørt til Konglefaret fra Fossum pukkverk. Sidesporet er nå fjernet.
Dagens stasjon ble ombygget og åpnet igjen i 1995.
AS Holmenkollbanens byggelag bygget en del leiligheter til de ansatte i området rundt Eiksveien i nærheten av stasjonen.
I forbindelse med forlengelsen av banen til Lijordet, ble det i 1951 (1952?) oppført en likeretterstasjon som forsynte Røabanens nyeste del med strøm. Vi ser denne rett til høyre for midten på det øverste bildet, og midt på det nederste bildet.
Mer om samferdsel: Se Rik på historie. Gå til s. 30.
Kilder:
Lokalhistoriewiki
Espeland, Gard. (2002). Neste stopp Eiksmarka. Eiksmarka vel 1950 - 2000. Vellet