Eiksmarka stasjon
Kart: Se startsiden (nestøverste kart)
Eiksmarka stasjon åpnet i 1951 i forbindelse med at Røabanen ble forlenget til Lijordet. Holdeplassen hadde tidligere Narvesenkiosk, overkjøringsspor (spor som brukes for å la tog passere hverandre) og sidespor.
Stasjonen skulle egentlig hete Eik etter gården Eik, men til slutt ble navnet Eiksmarka.
Det ble anlagt et sidespor bort til Konglefaret for lasting av pukk. Se startsiden (nestøverste kart). Pukksteinen ble kjørt til Konglefaret fra Fossum pukkverk. Sidesporet er nå fjernet.
Stasjonen ble ombygget i forbindelse med at banen ble T-bane. Den åpnet igjen i 1995.
AS Holmenkollbanens byggelag bygget en del leiligheter til de ansatte i området rundt Eiksveien i nærheten av stasjonen.
I forbindelse med forlengelsen av banen til Lijordet, ble det i omkring 1950 oppført en likeretterstasjon som forsynte banens nyeste del med strøm. Vi ser denne rett til høyre for midten på det øverste bildet, og midt på det nestnederste bildet.
I 1955 ble det ved stasjonen etablert en drosjeholdeplass med hvilerom og telefon.
Telefonkiosk kom i 1956.
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Kilder:
Lokalhistoriewiki
Espeland, Gard. (2002). Neste stopp Eiksmarka. Eiksmarka vel 1950−2000. Vellet