Schwabenland var opprinnelig et Tysk lasteskip fra 1925 med plass til ti passasjerer. I 1934 ble skipet bygget om til katapultskip, og fikk navnet Schwabenland. Katapultskipet hadde en utskytningsrampe for sjøfly, som kunne akselerere flyene til en fart på 151 km/t. Flyene kunne senere heises ombord igjen.
Flyene på Schwabenland ble blant annet benyttet til å frakte brev til Amerika. I 1938 var båten med på en tysk Antarktisekspedisjon som skulle finne et egnet sted for forsyningsbase for Tysklands hvalfangstflåte.
Høsten 1939 ble Schwabenland overtatt av den tyske marine. Skipet ble først plassert utenfor Frankrike, før det i 1942 ble stasjonert i Tromsø.
I mars 1944 ble skipet skadet av en britisk torpedo og satt på grunn i nærheten av Egersund. Senere ble det slept, først til Oslo og deretter til Sandviksbukta ved øya Danmark. Selv om krigen da åpenbart gikk mot slutten, skapte det utrygghet å ha skipet Schwabenland liggende i Sandviksbukta. Skipet var et mulig bombemål. Det var heller ikke noen pryd for øyet der det ruvet mellom Danmark og bukten nedenfor Rådhuset.
Schwabenland ble til slutt fylt med granater med giftgass, slept sørover og senket 25 nautiske mil sørøst for Arendal.
Opplysningene ovenfor er stort sett hentet fra
Skoletjenesten.
I Disens artikkel (se nedenfor) står det at etter torpederingen ble skipet, med en 18 meter lang flenge i bunnen, ført til Bergen der det ble ytterligere skadet i et flyangrep. Deretter ble det ført til Sandvika. I Disens artikkel står det også at skipet til slutt ble slept til Tyskland, fylt med 1400 tonn giftgass og på selveste nyttårsaften 1946 ble senket i Skagerak.
En grundigere omtale av Schwabenland finnes her:
Disen, Ole H. P. (2023). "Schwabenland" i Sandvika. Asker og Bærum historielags skrifter
nr. 63
Kan lånes på bibliotekene i Bærum.
Disen, Ole H. P. (2023). "Schwabenland" i Sandvika. Asker og Bærum historielags skrifter
nr. 63
Kan lånes på bibliotekene i Bærum
Schwabenland