Tilbake til startsiden

Lommedalsbussen

Gunner Krydsby etablerte Lommedalsbussen i 1923 etter initiativ fra Lommedalen Vel. Han bygget en bussgarasje på Krysby gårds grunn.
Bussene gikk først fra Lommedalen til Sandvika, senere til Oslo.

Første buss var en ombygget lastebil (av typen Republic fra USA) med et langsgående sete med plass til 6−7 personer på lasteplanet. Det var lerretsgardiner på sidene til å trekke ned når det regnet og om vinteren. Farten var 30−40 km/t og det kostet 1 krone å være med til Sandvika.

Lommedalsbussen hadde stor vekst utover fra 1960-tallet. Det skyldtes først og fremst stor boligbygging i selskapets ruteområde. På 1970-tallet ble det også opprettet egen turbilavdeling, og selskapets turbusser kunne påtreffes både i Norge og en rekke land i Europa. I flere år hadde Lommedalsbussen fast kjøring mellom Oslo og Warszawa.
Selskapet var i Krydsby-familiens eie til 1990-tallet, da det ble kjøpt opp av Bærums forenede bilruter og senere overtatt av Norgesbuss. I 2023 var det Nettbuss Øst Bærum som kjørte bussene i Lommedalen.

Bussgarasjen som er vist på det fjerde bildet ovenfra, lå på østsiden av veien, rett nord for der Coop Extra-butikken ligger i dag (2023). Etter at bussene var blitt større, var det en sjåfør som var uheldig og kjørte gjennom bakveggen på garasjen. Bussen ble hengende med forhjulene utenfor grunnmuren, og det var vanskelig å få den ut. Garasjen ble umiddelbart påbygget.

Bygningen på det andre bilde ovenfra ble bygget som bussgarasje til Lommedalsbussen rett før andre verdenskrig startet i 1940. Under krigen ble det også lagret knott til bussene der. Knott var små trebiter som ble brent i en beholder bak på bussene. Det ble da dannet en gass som motorene kunne forbrenne istedenfor bensin. Etter krigen ble det bygget leiligheter i andre etasje i bygningen.
Fra 2001 hadde Coop Prix Lommedalen butikk i huset (bilde nr. 5 ovenfra). Bygningen brant i desember 2009, men ble bygget opp igjen. Coop Prix flyttet inn i hovedetasjen i februar 2012, mens Nettbuss fikk underetasjen på baksiden av bygget.
Forretningen ble omprofilert fra Prix til Extra i 2015
.


Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum


Kilder:

Bakken, Thor Chr. (red). (2008). Budstikkas store Asker og Bærum-leksikon. Kunnskapsforlaget

Mohus, Arne. (1993). Husmannsplasser i Bærum Del 3. Bærum Bibliotek


Wikipedia

Bærum bibliotek


Trulsrud, Halstein og A. Morgan Olsen. Foredraget "På kryss og tvers i Lommedalen". Holdt på Lommedalen og Bærums Verk seniorsenter 2008

Ingebretsen, Lillian m.fl. (Redaksjonskomite). (1991). Lommedalen skole 125 år 1866 – 1991

Lokalhistoriewiki

 




Buss nr. 2 i Lommedalen er klar for start 1920. Fra venstre: Eivind Johnsrud, Johan Krydsby og sjåføren Gunner Krydsby som startet selskapet. Kilde: Bærum bibliotek

Huset midt på bildet ble bygget som bussgarasje for Lommedalsbussen rett før andre verdenskrig startet i 1940. Bildet er fra 1964. Huset rommet senere en Coop-butikk som brant i 2009 (se bildet nedenfor). Huset ble restaurert, og det kom ny Coop Extra-butikk her (se bildet ovenfor).
Kilde:
Den første bussgarasjen. Den lå rett nord for der Extra Lommedalen ligger (2023). Denne garasjen er nå revet. Bildet er tatt i 2008. Kilde: Bærum bibliotek
Her ser vi samme hus som ovenfor. Bildet er tatt i 2008, før brannen.
Kilde: Bærum bibliotek
I 2023 hadde Nettbuss, som da kjørte bussene i Lommedalen, parkeringsplass bak
Extra Lommedalen
. Foto: Knut Erik Skarning
Krydsbys busspark 1952. Kilde: Flaten i Bærum. Flaten Vel. (1953)