Tjernsrud stasjon
Utbyggingen i Tjernsrudområdet startet i 1923, og trikken var helt nødvendig for å frakte beboere til hovedstaden.
Tjernsrud stasjon på Bærumsbanen ble opprettet 1924. Den hadde opprinnelig en stasjonsbygning som var typisk for mange av stasjonene på Bærumsbanen. Disse bygningene kunne bestå av en betjent kiosk og et venterom. De var tegnet i av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei. De var i nybarokk stil og hadde seteritak (takflaten var brutt av et vertikalt veggparti som gikk rundt hele bygningen). Se bilde. I dag er det bare på stasjonene Jar og Kolsås man kan se slike stasjonsbygninger.
Navnet fikk stasjonen etter husmannsplassen Tjernsrud.
Kort tid etter oppstart viste det seg at en del av banen var lagt for langt ut mot et myrområde der grunnen ikke var stabil. Den ene plattformen nærmest Tjernsrudjernet sank en halv meter, men man klarte å opprettholde trafikken via den andre plattformen. Dagen etter sankt imidlertid denne plattformen også, og trafikken måtte innstilles helt. Folk måtte spasere fobi stasjonen og bytte trikk. Man la nå nye spor utenom rasstedet, nærmere Tjernsrud plass (se bilde). Da ble det en bue, en kurve, på sporene. Dette ble et problem da banen skulle oppgraderes.
I forbindelse med oppgradering av banen ble Stasjonene Tjernsrud og Ringstabekk slått sammen til ny Ringstabekk stasjon (se detaljkart). Stasjonene på banen måtte ligge på rette strekninger på grunn av krav til sikkerhet. I kurver er det dårligere oversikt. At stasjonen lå i en kurve, ville også gjort det vanskelig å lage perronger til lange tog.
Bygningene på den gamle stasjonen ble revet for flere år siden.
Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen.
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Kilder:
Per Otto Borgen: Asker og Bærum leksikon (2006)
Budstikka 17. desember 2007
Geir Engebretsen (red.). (2024). 100 år på Jar. Jar Vel