Jar stasjon ble opprettet som holdeplass i 1924, da Lilleakerbanen ble forlenget til Jar og Bekkestua. Det ble laget en enorm steinfylling over Lysakerelven mellom Øraker og Jar. Steinmassene kom fra den bane- og veitraseen som ble sprengt ut på vestsiden av elven.
Jar stasjon hadde opprinnelig en stasjonsbygning som var typisk for mange av stasjonene på Bærumsbanen. Disse bygningene kunne bestå av en betjent kiosk og et venterom. De var tegnet i av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei. De var i nybarokk stil og hadde seteritak (takflaten var brutt av et vertikalt veggparti som gikk rundt hele bygningen).
I sløyfen på Jar står fortsatt en av banens gamle stasjonsbygninger. Se bilde. Denne er blitt flyttet fra en annen og ukjent plassering langs banen. I dag er det bare på stasjonene Jar og Kolsås man kan se slike stasjonsbygninger.
Muligheten for å reise kollektivt fra Jar til byen var viktig for alle de nye familiene som etablerte seg på Jar første halvdel av 1900-tallet. Før banen kom, måtte man gå til togstasjonen på Lysaker eller på Stabekk. Det var langt å gå på dårlige veier og stier, særlig om vinteren.
I 1942 var Kolsåsbanens skinnegang fra Sørbyhaugen til Jar lagt ferdig. Jar ble krysningspunkt for Kolsåsbanen og Lilleakerbanen og ble bygget ut med vendesløyfe, overkjøringsspor og sidespor.
I 1974 ble ruten fra Jar til Ljabru på Nordstrand åpnet. Dette medførte passasjervekst.
På Jar stasjon ble det på Jarmyrsiden bygget en stasjonsbygning i tillegg til den opprinnelige (omtalt ovenfor). Her var det trafikklederkontor, billettsalg og rom for oppbevaring av hittegods.
Stasjonsbygningen har senere blitt utleid til forskjellig næringsvirksomhet.
Stasjonen var betjent med stasjonskontrollør og billettselger frem til begynnelsen av 1980-tallet.
Stasjonen ble stengt for Kolsåsbanen i forbindelse med oppgradering til T-banestandard i 2006 og gjenåpnet 1. desember 2010. I perioden 20. august 2007–15. februar 2009 gikk trikken på Lilleakerbanen via Jar til Bekkestua.
Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Kilder:
Engebretsen, Geir (Red). 1999. Boken om Jar. Jar vel
Jar stasjon