Jar stasjon ble opprettet som holdeplass i 1924, da Lilleakerbanen ble forlenget til Jar og Bekkestua. Det ble laget en enorm steinfylling over Lysakerelven mellom Øraker og Jar. Steinmassene kom fra den bane- og veitraseen som ble sprengt ut på vestsiden av elven.
Senere kom det kioskbygning og venterom på stasjonen.
Muligheten for å reise kollektivt fra Jar til byen var viktig for alle de nye familiene som etablerte seg på Jar første halvdel av 1900-tallet. Før banen kom, måtte man gå til togstasjonen på Lysaker eller Stabekk. Det var langt å gå på dårlige veier og stier, særlig om vinteren.
I 1942 var Kolsåsbanens skinnegang fra Sørbyhaugen til Jar lagt ferdig. Jar ble krysningspunkt for Kolsåsbanen og Lilleakerbanen og ble bygget ut med vendesløyfe, overkjøringsspor og sidespor.
I 1974 ble ruten fra Jar til Ljabru på Nordstrand åpnet. Dette medførte passasjervekst.
Jar stasjon var betjent med stasjonskontrollør og billettselger frem til begynnelsen av 1980-tallet. Stasjonsbygningen har senere blitt utleid til forskjellig næringsvirksomhet. I sløyfen på Jar står en av banens gamle stasjonsbygninger som er blitt flyttet fra en annen og ukjent plassering langs banen.
Stasjonen ble stengt for Kolsåsbanen i forbindelse med oppgradering til T-banestandard i 2006 og gjenåpnet 1. desember 2010. I perioden 20. august 2007–15. februar 2009 gikk trikken på Lilleakerbanen via Jar til Bekkestua.
Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Kilder:
Engebretsen, Geir (Red). 1999. Boken om Jar. Jar vel
Jar stasjon